mandag den 24. marts 2014

Mors Pæretærte

Jeg lavede for nogle uger siden en pæretærte til mine forældre på deres bryllupsdag, og min mor elskede den især. Så igår bagte jeg den igen, og det var en lige så stor succes. Det var en tærte til 8 personer, men det tog kun fem at til at få den til at forsvinde på en aften.

Her er opskriften og fremgangsmåden:

Ingredienser:

4-5 pærer
150 gram Smør
240 gram Mel
125 gram Sukker
1 tsk Stødt ingefær
1 tsk. Vaniljesukker
1 Æg
1 spsk. Vand

Ydeligere 2 spsk. sukker, gerne rørsukker

Ovn:
200 grader ved over og undervarme.

Fremgangsmåde:

Start med at lave dejen, jeg laver den i stavblender, og da den ikke er så stor deler jeg ingredienserne op i to, og så samler det med ægget og vandet til sidst.

Skær smørret i små tern og bland det med mel, til det er godt fordelt. Tilsæt nu sukker, ingefær og vaniljesukker. Og saml til sidst dejen med ægget, hvis du synes at dejen er for tør så kom også vandet i. 
Lad dejen hvile i køleskabet i mindst en time.

Skræl pærerne, skær dem i halve og og fjern kærnehuset. kom dem i skål og drys ca. en spsk. sukker over dem (kun hvis de er meget hårde og måske mangler lidt smag).

Del dejen i to, og rul dem ud så det passer til din tærteform. Smør formen og kom bunden i formen. fordel herefter pærerene i en cirkel og skær en af dem helt rund så den kan ligge i midten. Læg "låget" på, pensle med lidt koldt vand og drys med sukker.

Bag tærten ved 200 grader ved over og undervarme, stil ovnen lige under midten af ovnen du er sikker på at bunden bliver bagt.

Server den med kold cremefraiche.

Prøv den, den er så lækker!!

Personligt havde jeg selv lidt problemer med dejen, og vil prøve at finde en bedre opskrift. Tilføjet dog bare lidt mere mel, og lod den køle lidt igen.

Jeg tilføjer et billede af den næste gang med bager den, for det er bestemt ikke sidste gang.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar